یک فاکتور دیگر که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد

6 نوامبر 2020- یک تحقیق جدید از محققان کینگ کالج لندن، نشان داد که تنهایی علاوه بر افزایش خطر بیماری قلبی و مرگ زودهنگام، خطر ابتلا به دیابت نوع2را نیز افزایش می دهد.

ژنتیک، رژیم غذایی و سبک زندگی از فاکتورهای اصلی در ابتلا به دیابت نوع2هستند. اما مطالعه اخیر محققان نشان می دهد مولفه ی تعاملات اجتماعی هم تاثیر بسزایی در ابتلا به این بیماری دارد.

به گفته محققان دانشگاه کالج لندن، احساس تنهایی، حتی اگر فرد تنها زندگی نکند و دارای تعاملات اجتماعی در زندگی روزانه اش باشد، با خطر بالاتر ابتلا به دیابت نوع2،مرتبط است.

در این مطالعه از بیش از ۴۰۰۰نفر در مورد تنهایی شان سوال شد. هیچ یک از آنها در ابتدا به دیابت نوع2مبتلا نبودند. بعد از حدود یک دهه نظارت بر این افراد، ۲۶۴نفر از کل شرکت کنندگان (6.4درصد) به دیابت نوع2مبتلا شده بودند. محققان مشاهده کردند که امتیاز افراد مبتلا به دیابت نوع2در پایان مطالعه از لحاظ تنهایی 1.42بود درحالیکه در مورد افراد فاقد دیابت این امتیاز 1.33بود.

این مطالعه نشان داد که تنهایی، با ۴۶درصد خطر بیشتر برای ابتلا به دیابت نوع2مرتبط است.

دکترRuth Hackett ، نویسنده اصلی و سرپرست تیم تحقیق از انستیتوی روانپزشکی، روانشناسی و علوم اعصاب (IoPPN) در کینگ کالج لندن گفت: یافته های ما رابطه ای قوی را بین تنهایی و احتمال ابتلا به دیابت نوع2نشان داد.

محققان معتقدند استرس روانی ناشی از تنهایی منجر به افزایش میزان هورمون های استرس موسوم به اپی‌نفرین و کورتیزول می شود که هر دو در ابتلا به دیابت نوع2نقش دارند. 

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2020/09/200915105943.htm